Saturday 12 January 2013

Muffin Coklat..yummy !!!

Salam....
Ntah apa mimpi aku tetiba rajin pulak nk buat muffin cklt..Bila fikir2 balik ank2 aku ni suka sgt mkn kek...tmbh2 lagi kek cklt..Bler nengok blog adk aku cam2 menda dia wt..jelos pulak aku..ye la dia tu rjn mencuba...cam aku ni lak kalau dh wt n x menjadi cepat sgt putus asa.hehe..so aku merajinkan diri nengok blog2 resepi ni la..jumpa lak resepi muffin cklt...hahaha.Pe lagi aku pun memandaikan diri la....bkn terer sgt pun..tp ank nk mkn punya psl ku turutkan jgk..hehehe...

Check bhn2 kt dpr ok semua ada..so bergendang-gendang la aku kt dpr aku yg cinonet tu...huhu..Lagi pun muffin cklt yg aku wt ni sempena ankku Aqil yg fist sklh Tadika 5Thn...hope bler dh wt muffin ni rjn la ke sklh ye..(umpan).utk kakak pun sama..rajin jgk g sklh...
Bermulalah.....






 Ni la hasil muffin ckltku yg comeiii....sekali ngapp jek..senang nk mkn...tp kalau letap cklt chip lg best,,,tp xde pulak stock aku...gni pun sdp jgk..kan ank2...puji sendiri nmpk...hahaha


My hubby pun suka...katanya comel jek..n yg pntg sedap...haha..nk wt muffin ni pun bknnya susah mls n rajin jek. Lps ni nk kena try resepi muffin lain lak.....







BHN2
200g cklt mskkan
70g mentega
2 biji telur
50g gula halus
60g tpg gandum
1 sudu kecil baking powder

CARA
  • cairkan cklt tau kan guana.. 
  • mskkan mentega n kacau hingga cair...dlm mangkuk lain mskkan telur +gula =kacau sebati
  • dh siap mskkan telur yg dipukul ngan gula dlm mangkuk cklt n kacau lagi...
  • ayak tepung n baking powder..n ratakan...
  • bubuh dlm acuan kertas ..ikut suka la guana bentuknya....huhu
  • bakar dlm 20mnt...memang lmbk skit but dh sejuk nanti keras...lalala
 Menjadi jgk muffin aku ni...hehe...huhu..ank2 suka..siap bwk bekal utk g sklh..
siap nk order lagi..."mama n adk suruh wt lagi" Berbaloi utk ank2...utkmu apa sj sayang......
Love ank2 mama.....

No comments:

Post a Comment